Gezond of gelul?

Misschien herken je de titel van het gelijknamige NPO programma. Ze slaan de spijker op de kop...

Ik doel dan voornamelijk op de aflevering over supplementen. Korte samenvatting: De meeste mensen hebben geen aanvullende vitaminen nodig. Een kwalitatief goede bloedtest zou aanleiding moeten geven of er noodzaak is voor suppletie. Baat het niet dan schaadt het niet gaat lang NIET altijd op. Teveel kan zelfs gevaarlijk zijn. Én: wij geloven liever influencers die allerlei supplementen aanprijzen dan specialisten en wetenschappers. En met name laatstgenoemde is voor mij een grote frustratie.

Fabels en nog eens fabels

Deze bewuste aflevering ging over supplementen. Maar het probleem is helaas véél groter. De gezondheids- en fitnesswereld staat namelijk bol van de fabels. Er worden tal van ongegronde claims gedaan. En dan gaat het lang niet alleen over producten. Net zo vaak worden allerlei processen van het lichaam volledig verkeerd geïnterpreteerd en uitgelegd. Dit maakt dat ik regelmatig met mijn klanten spreek en merk dat er dan binnen een paar minuten er zo maar 5 claims voorbijkomen waarvan ik dan denk: Oei. Dat moet ik nu dus wel gaan tackelen, want anders gaat deze klant het zich onnodig heel erg moeilijk maken in de weg naar het behalen van zijn of haar doelen.

Je doelen wél halen

Wat heb je nodig om je doelen te behalen? Juist. Een plan. Een goed plan moet natuurlijk voldoen aan de welbekende SMART-methode. Dus het plan moet Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn. Maar hoe kun je dat nou doen als de informatie waar jij vanuit gaat niet klopt?

Als voorbeeld: Je wilt van je te dikke billen af. Of je buik voor mijn part. Als jij denkt dat die billen of buik dunner gaan worden door eindeloos veel oefeningen te gaan doen voor deze spiergroepen dan kom je toch écht van een koude kermis thuis. Want plaatselijk vet verbranden is onmogelijk. Stoppen met koolhydraten eten helpt ook niet, net zo min als uitsluitend sporten in de vetverbrandingszone of altijd op nuchtere maag gaan sporten. Vasten dan misschien? Met dicht getapete mond slapen? BCAA’s slikken voor meer spiermassa? Excentrisch overloaden?

Nee, nee, nee!

Wil jij je doelen wél halen? Zorg dan in ieder geval dat je informatie klopt!

Informatie in de 21e eeuw

Nu realiseer ik mij maar al te goed dat het in de huidige tijd niet gemakkelijk is om als leek te filteren welke informatie betrouwbaar is. Zelfs professionals hebben daar nog moeite mee. Fake News alom. Bovendien wordt de overheid momenteel door meer mensen gewantrouwd dan ooit, wat dan weer niet zo helpt met de boodschap van bijvoorbeeld Het Voedingscentrum. Jammer, want die hebben nog best wel wat interessants te melden… Verder is de boodschap van wetenschappers en specialisten meestal niet erg sexy. Deze mensen vertellen je nu juist nét niet datgene wat jij graag wílt horen.

Ook een lastige is de aanwezigheid van wearables met gezondheidsapps. Álles wordt gemeten. Slaapfases met slaapkwaliteit, bodybattery, VO2 Max, actieve calorieën, HRV en ga zo maar door. Begrijp mij niet verkeerd. Ik gebruik deze zelf ook en bepaalde functies kunnen zeer waardevol zijn. Maar realiseer je wel dat veel waarden zijn gebaseerd op de statistieken van gemiddelden. Dit betekent dat er een onderschatting of overschatting kan plaatsvinden als jij buiten de gemiddelden valt. Zo zou een hoger dan gemiddelde spiermassa overgewicht en een lagere VO2 Max tot gevolg kunnen hebben.  Ook het gebruik van medicijnen die bijvoorbeeld invloed hebben op de hartslag kunnen zomaar een afwijking van je zogenaamde fitnessleeftijd of verbrandde actieve calorieën tot gevolg hebben!

Conclusie

Wil jij je doelen behalen dan zal jij jezelf moeten afvragen: Is iets nu gezond of gelul?  Heel veel processen van het menselijk lichaam zijn ook voor de wetenschap nog steeds een raadsel. Dat wat men wel weet is vaak erg complex en dus niet erg sexy. Logisch dus dat juist die verhalen niet worden opgepakt door de media of individuen die snel willen cashen. Komt jou informatie van een bron die jou een product wilt verkopen? Wees dan in ieder geval extra kritisch.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deel deze post

gerelateerde berichten

This Headline Grabs Visitors’ Attention

A short description introducing your business and the services to visitors.

Mailen met Focus

Ik kom graag met je in contact! Vul onderstaand mailformulier in en ik kom snel bij je terug.

Vehicle Information