Tsja….en de uitkomst is niet erg bemoedigend. Even terug naar het begin: zomer 2024 lanceerde ik mijn vernieuwde website. Ik wilde sowieso beter gevonden worden in de zoekmachines. SEO optimalisatie heet dat geloof ik. Maar, wat ik vooral belangrijk vond is dat als mensen mijn website zouden bezoeken er een goed beeld zou ontstaan van mij als PT. Waar sta ik voor? Wat voor type coach ben ik? Hoe kan je dat beter doen dan door blogs te gaan schrijven, dacht ik. Ook nog eens goed voor mijn rating in Google, werd mij verteld.
Ik ben vervolgens driftig aan het schrijven geslagen. In het begin nog een poging gedaan om AI in te zetten, maar dat beviel mij niet. Je ziet dat gewoon. Het is niet écht. Dus Chat GPT overboord en gewoon lekker mijn ziel en zaligheid geven aan allerlei onderwerpen waarover ik iets zinnigs te vertellen heb. Een beetje humor hier en daar, mijn verwonderingen maar ook mijn irritaties, niet te lang of te wetenschappelijk. Gewoon leuk, kort maar altijd leerzaam. Best leuke stukjes om te lezen, al zeg ik het zelf.
De harde waarheid
En dan komt dát moment: De eerste post op Facebook. Best spannend. Wat zullen de reacties zijn? Hoeveel likes zal ik krijgen. Hmmm. 10. Dat is niet veel. Mijn foto met Bob, één van onze Chihuahuas was al goed voor 28 duimpjes. Misschien ligt het aan het onderwerp? De gebruikte foto? Maar eens wat uitproberen dan. Inmiddels heel wat blogjes verder. Als ik 10 duimpjes haal is dat al veel. En ja, ik weet het. Facebook is wellicht niet meer het goede medium. Ook heb je te maken met logoritmes, niet al mijn volgers zien mijn posts ook daadwerkelijk in hun tijdlijn. Slechts 10% geloof ik. Natuurlijk kan ik dat verbeteren door mijn berichtjes te promoten. Advertentiebudgetje er tegenaan en gaan. Ongetwijfeld zullen allerlei marketing-goeroe’s mij exact kunnen vertellen wat ik fout doe. Maar weet je wat ik het ergste vind?
Jullie lezen mijn blogje niet eens!
Met slechts één klik ben je verwijderd van 3 minuten leesplezier. Lollig maar informatief. Wil je de stap maken naar een gezonder, slanker, gespierder en sportiever leven, dan vind je hier zo’n beetje alle informatie!
Een duimpje of zelfs een hartje waardeer ik zeer, maar toch was het wel de bedoeling dat je ook nog even doorklikte…
De nog hardere waarheid
Inmiddels ben ik ook wat aan het rommelen op LinkedIn. Een cliënt wees mij erop dat dit wellicht een beter medium is. “Facebook is voor bejaarden”, waren zijn exacte woorden. Tsja, en dat is dus niet die nog hardere waarheid waar ik op doel… Nee, het is nog erger. Ik dus weer eens na 5 jaar op LinkedIn. Toch nog bijna 350 connecties. Voornamelijk afkomstig uit mijn vorige assurantie carrière. Goh, wat leuk. Die ex-collega is ook wat anders gaan doen en schrijft ook blogs. Duimpje erbij. En weer door. Wacht. Nee! Deed ik dit écht? Een duimpje, maar niet even de tijd nemen om te lezen?
En dat is de harde waarheid: Ik ben geen haar beter!
Conclusie
Alles moet tegenwoordig snel, flitsend en vooral gemakkelijk zijn. Het liefst trending. Extreem scoort beter dan normaal. We hebben liever nep, dan écht, zo lijkt het. Apps voor zo’n beetje alles. En zo kan ik wel even doorgaan. Alles, maar ook écht alles moet snel en gemakkelijk. Maar niet alles kán snel en gemakkelijk, mensen!
Zucht, en nu klink ik dus écht als een bejaarde….